Hoger parkeertarief kost geld

Hoger parkeertarief kost geld

BARNEVELD – Als de nieuwe parkeertarieven in één keer omhoog gaan en niet in twee stappen, levert dat de gemeente Barneveld een besparing van 550.000 euro op.
Dat bleek dinsdag tijdens de behandeling van de parkeernota voor het centrum van Barneveld in de gecombineerde commissievergadering Bestuur en Samenleving. Pro’98-raadslid Frank van der Lubbe had het bedrag boven water gekregen door er eerder op de dag expliciet naar te vragen. Hij sprak er zijn verbazing over uit. ,,Waarom kost fasegewijs invoeren zoveel extra?’’, wilde hij weten. Wethouder Hans van Daalen legde uit dat het ,,een aanmerkelijk bedrag’’ is, maar dat het de prijs is om ,,de klantvriendelijkheid’’ te bekostigen.
Hierdoor kunnen parkeerders fasegewijs wennen aan een hoger tarief. Van der Lubbe liet weten nog eens te willen overwegen of de verhoging dusdanig is dat het een dergelijke investering rechtvaardigt. Tarieven worden straks in twee stappen verhoogd. Ter vergelijking: rond het Raadhuisplein wordt het vanaf oktober 1,80 euro per uur (nu 1,70 euro) en vanaf januari 2013 1,90 euro. Het gebied voor betaald parkeren in het centrum van Barneveld wordt vanaf oktober dit jaar tevens fors uitgebreid, zo meldde deze krant onlangs al. ,,Het gaat om het beïnvloeden van parkeergedrag’’, legde wethouder Hans van Daalen de commissieleden uit.
,,In de beleving van mensen is er parkeerdruk, maar er is genoeg ruimte. Daarin willen we een slag proberen te maken.’’ Hij verklaarde alle doelgroepen – consumenten, bewoners, werknemers – met de nieuwe regeling tegemoet te willen komen. Volgens Van Daalen is het nodig om het uitgebreide gebied voldoende te controleren op naleving van de regels. Hiervoor wil het college een parttime toezichthouder in dienst nemen. Dit wekte verbazing bij de VVD, die zich bij monde van Jan-Willem van den Born juist meende te herinneren dat door het uitbesteden van het parkeerbeheer, minder toezichthouders nodig zijn. Dit omdat ook steeds vaker sprake is van achteraf betaald parkeren. Van Daalen hield echter vol dat de extra kracht beslist nodig is voor handhaving op nieuwe terreinen. ,,Op de korte termijn komt er alleen achteraf betaald parkeren op het Torenplein bij.’’ Wel toonde hij zich gevoelig voor druk van CDA en VVD om de nieuwe kracht dan een tijdelijk contract te geven.
Onduidelijkheid was er over de te verstrekken nieuwe parkeervergunningen voor woon-werkverkeer en bewoners van het centrum. Laatstgenoemde categorie krijgt de mogelijkheid een tweede (duurdere) vergunning aan te vragen, maar krijgt niet langer een vaste plek toegewezen, maar een gebied, verklaarde de wethouder in reactie op vragen van VVD en Pro’98. Voor woon-werkverkeer – en dus ook voor de grootste werkgever in het centrum, de gemeenteambtenaren – komen goedkopere woon-werkparkeervergunningen. Parkeren mag dan niet langer in het centrum, maar moet op terreinen die op loopafstand liggen van het centrum.
De SGP probeerde nog een lans te breken voor de Plusmarkt aan het Gowthorpeplein, waarvan de eigenaar geklaagd had dat zijn klanten meer moeten betalen voor parkeren dan de Albert Heijn-klanten aan de Burgemeester Kuntzelaan. De wethouder verklaarde echter dat wie dichter bij het centrum wil parkeren, ook meer moet betalen. Uitzonderingen zijn dan niet mogelijk. Ook is het niet mogelijk een ontheffing te regelen voor verkeer tijdens rouw- en trouwdiensten voor de kerk aan de Koterweg, waar straks ook het betaald parkerenregime geldt. Naast de Koterweg, wordt betaald parkeren ook ingevoerd op de Rozenhof, Duinkerken, Beekstraat, Ds. J. Mensingapad, Van Dompselaerstraat, Groen van Prinstererlaan en Achterdorpstraat in Barneveld. Tevens wordt het ingevoerd voor parkeren aan de voorzijde van het Schaffelaartheater en rond de Veluwehal. Parkeren op de Vetkamp blijft gratis.

BARNEVELD – Als de nieuwe parkeertarieven in één keer omhoog gaan en niet in twee stappen, levert dat de gemeente Barneveld een besparing van 550.000 euro op.Dat bleek dinsdag tijdens de behandeling van de parkeernota voor het centrum van Barneveld in de gecombineerde commissievergadering Bestuur en Samenleving. Pro’98-raadslid Frank van der Lubbe had het bedrag boven water gekregen door er eerder op de dag expliciet naar te vragen. Hij sprak er zijn verbazing over uit. ,,Waarom kost fasegewijs invoeren zoveel extra?’’, wilde hij weten. Wethouder Hans van Daalen legde uit dat het ,,een aanmerkelijk bedrag’’ is, maar dat het de prijs is om ,,de klantvriendelijkheid’’ te bekostigen.


Hierdoor kunnen parkeerders fasegewijs wennen aan een hoger tarief. Van der Lubbe liet weten nog eens te willen overwegen of de verhoging dusdanig is dat het een dergelijke investering rechtvaardigt. Tarieven worden straks in twee stappen verhoogd. Ter vergelijking: rond het Raadhuisplein wordt het vanaf oktober 1,80 euro per uur (nu 1,70 euro) en vanaf januari 2013 1,90 euro. Het gebied voor betaald parkeren in het centrum van Barneveld wordt vanaf oktober dit jaar tevens fors uitgebreid, zo meldde deze krant onlangs al. ,,Het gaat om het beïnvloeden van parkeergedrag’’, legde wethouder Hans van Daalen de commissieleden uit.

 

,,In de beleving van mensen is er parkeerdruk, maar er is genoeg ruimte. Daarin willen we een slag proberen te maken.’’ Hij verklaarde alle doelgroepen – consumenten, bewoners, werknemers – met de nieuwe regeling tegemoet te willen komen. Volgens Van Daalen is het nodig om het uitgebreide gebied voldoende te controleren op naleving van de regels. Hiervoor wil het college een parttime toezichthouder in dienst nemen. Dit wekte verbazing bij de VVD, die zich bij monde van Jan-Willem van den Born juist meende te herinneren dat door het uitbesteden van het parkeerbeheer, minder toezichthouders nodig zijn. Dit omdat ook steeds vaker sprake is van achteraf betaald parkeren. Van Daalen hield echter vol dat de extra kracht beslist nodig is voor handhaving op nieuwe terreinen. ,,Op de korte termijn komt er alleen achteraf betaald parkeren op het Torenplein bij.’’ Wel toonde hij zich gevoelig voor druk van CDA en VVD om de nieuwe kracht dan een tijdelijk contract te geven.

Onduidelijkheid was er over de te verstrekken nieuwe parkeervergunningen voor woon-werkverkeer en bewoners van het centrum. Laatstgenoemde categorie krijgt de mogelijkheid een tweede (duurdere) vergunning aan te vragen, maar krijgt niet langer een vaste plek toegewezen, maar een gebied, verklaarde de wethouder in reactie op vragen van VVD en Pro’98. Voor woon-werkverkeer – en dus ook voor de grootste werkgever in het centrum, de gemeenteambtenaren – komen goedkopere woon-werkparkeervergunningen. Parkeren mag dan niet langer in het centrum, maar moet op terreinen die op loopafstand liggen van het centrum.

De SGP probeerde nog een lans te breken voor de Plusmarkt aan het Gowthorpeplein, waarvan de eigenaar geklaagd had dat zijn klanten meer moeten betalen voor parkeren dan de Albert Heijn-klanten aan de Burgemeester Kuntzelaan. De wethouder verklaarde echter dat wie dichter bij het centrum wil parkeren, ook meer moet betalen. Uitzonderingen zijn dan niet mogelijk. Ook is het niet mogelijk een ontheffing te regelen voor verkeer tijdens rouw- en trouwdiensten voor de kerk aan de Koterweg, waar straks ook het betaald parkerenregime geldt. Naast de Koterweg, wordt betaald parkeren ook ingevoerd op de Rozenhof, Duinkerken, Beekstraat, Ds. J. Mensingapad, Van Dompselaerstraat, Groen van Prinstererlaan en Achterdorpstraat in Barneveld. Tevens wordt het ingevoerd voor parkeren aan de voorzijde van het Schaffelaartheater en rond de Veluwehal. Parkeren op de Vetkamp blijft gratis.

Copyright Barneveldse Krant