digitale dienstverlening – werk aan de winkel

Lets Get Digital Logo

digitale dienstverlening – werk aan de winkel

Stelt u zich eens voor dat u dat ene boek op die bekende webshop alleen kan vinden met google. Dat de inlogpagina voor uw energierekeningen ergens in een menustructuur weggestopt zit. Dat een digitale aanvraag voor een hotelovernachting betekent dat je een pdf download, print en moet opsturen. Dat de werking van die hippe taxi app op een onbegrijpelijke manier beschreven is.

Moeilijk voor te stellen, maar wel de praktijk op de website van onze gemeente. Bedenk daarbij dat volgens het CBS in 2014 al ruim 10 miljoen Nederlanders tussen de 12 en 75 jaar online producten en diensten kochten. 9,4 miljoen mensen gebruiken momenteel Facebook. De digitale wereld is niet meer weg te denken. Onze fractie vindt dat het hoog tijd wordt dat onze gemeente haar digitale vleugels gaat uitslaan en we zijn het dan ook volledig eens met de conclusies van de rekenkamercommissie.

Lets Get Digital Logo

De wethouder stelde in de commissie dat de gemeente zich niet hoeft te spiegelen aan marktpartijen als bol.com. We kunnen ons geen wilde avonturen permitteren€. We lezen in de begroting terug dat de gemeente vooral landelijke programma’€™s volgt, dus het kan al snel wat wilder. En wat is er zo gewaagd aan een goede digitale dienstverlening? Uiteraard, overheden zullen voorzichtig moeten opereren als het gaat om zaken als beveiliging en privacy. Maar is dat voor een commerciele partij dan zo anders?

Zij zijn vooral succesvol omdat ze tot in het extreme klantgericht zijn. Alles staat in het teken van een optimale klantbeleving op elk moment. En daarmee zetten zij standaarden in de beleving van onze burgers. Deze bedrijven weten ook nog eens hoe ze ict op een succesvolle manier kunnen inzetten in hun bedrijfsprocessen. IT is niet het feestje van een afdeling, maar een strategisch onderdeel van het behalen van bedrijfsdoelstellingen. De commissie Elias heeft in 2014 al eens geconcludeerd dat de overheid niet heel sterk in ICT is.

Kortom, wat de fractie van Pro’98 betreft is er werk aan de winkel. Momenteel wordt er een nieuwe visie op dienstverlening opgesteld. Wij vragen de wethouder hier een kaderstellend traject van te maken waarbij deze visie in de raad bekrachtigd wordt. Daarbij willen we dat er in deze visie uitdrukkelijk wel verder gekeken wordt dan de overheidsneus lang is. Hoe zit het met onze klantbeleving? Welke ict mogelijkheden zijn voor de gemeente interessant en relevant? Hoe geeft de Barneveldse gemeente invulling aan de aanbevelingen van de commissie Elias?