Dorpspromotie – negen unieke kernen

Dorpspromotie – negen unieke kernen

Misschien is het goed om even terug te kijken naar wat we hadden en te kijken naar wat we nu hebben en straks gaan krijgen. 4 jaar geleden alweer heeft Pro’98 dorpspromotie en evenementenbeleid op de kaart gezet door middel van een discussienota en aangenomen motie. Evenementenbeleid bestond enkel uit “wat mag er niet” en dorpspromotie was zo breed ingezet en tegelijkertijd versplinterd, dat niemand er echt blij van werd.

Het huidige college heeft met de motie in de achterzak, hier werk van gemaakt. Door het aanstellen van een evenementen coördinator en het geld vrij maken voor de promotie van evenementen is het eerste deel van de motie tot een goed einde gebracht. Eindelijk wordt er in Barneveld niet meer alleen naar de lasten, maar ook naar de lusten van evenementen gekeken.

Het tweede onderdeel van de motie van vier jaar geleden, de ontwikkeling van dorpspromotie heeft wat meer voeten in de aarde gehad. Onze oproep was destijds om niet meer in te zetten op Daarombarneveld, maar te focussen op de kracht van de verschillende kernen in onze gemeente en daarin samen te werken met de lokale spelers en hen een platform te bieden wat recht doet aan de unieke elementen van iedere kern in onze gemeente en als uitvalsbasis voor een vakantie op de Veluwe. Pro’98 vindt dat het college met dit plan hier goed in is geslaagd.

Dan de naamgeving. Daar is een amendement over ingediend. Onze fractie denkt dat de naam van de stichting niet zo zeer het probleem is, sterker nog het is best een herkenbaar merk. Hiermee sluiten we aan bij VisitVeluwe en is het direct duidelijk over welke gemeente het gaat. Dat het slim is om aan te sluiten bij VisitVeluwe qua naam, dat had Voorthuizen een jaar of zeven geleden al bedacht. In het gemeentehuis hebben ze hier wat langer de tijd voor genomen, zullen we maar zeggen.

Ik heb twee van de ondertekenaars van de brief van VisitVoorthuizen inmiddels gesproken en waar vooral de zorg voor hen zit, is dat de focus komt te liggen qua marketing op VisitBarneveld in plaats van op de unieke kernen. VisitVoorthuizen is een herkenbaar merk en dat willen zij niet inruilen voor VisitBarneveld. Dat begrijpen wij heel goed en dat zouden wij ook zeer onverstandig vinden. Ik heb van de ondertekenaars begrepen dat zij daar vanochtend met de wethouder een goed gesprek over hebben gehad en dat zij nauw betrokken zullen worden met de verdere invulling van de dorpspromotie. Onze oproep aan het college is om dicht bij de wens van de Raad te blijven en in lijn met de motie die wij vier jaar geleden hebben ingediend, in de marketingcampagnes te focussen op wat de unieke kernen en de desbetreffende sectoren te bieden hebben als uitvalsbasis voor de Veluwe. Graag een toezegging.

We hebben een bruisende gemeente en veel te bieden. Pro’98 blijft zich op een positieve manier inzetten om onze gemeente mooier en gezelliger te maken en we zijn blij met een college die daarin zijn steentje bijdraagt en meedenkt met ondernemers en inwoners.

Frank van der Lubbe